• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy po karambolu: estakada była jak szklanka. ZDiZ: sypaliśmy sól

Maciej Naskręt
4 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

17 uszkodzonych aut i jedna osoba ranna - to efekt porannej kolizji z godz. 6 na Estakadzie Kwiatkowskiego w Gdyni. Kierowcy przekonują, że skutki zderzenia mogłyby być mniejsze, gdyby droga była posypana solą. ZDiZ twierdzi, że pługoposypywarki przejechały estakadą przed wypadkiem.



Czy zimą zmieniasz swoją technikę jazdy samochodem?

Gdyby nie refleks innych kierowców, osób rannych i rozbitych aut byłoby jeszcze więcej. W piątek rano na Estakadzie Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni zderzyło się 17 samochodów. Jedna osoba została poszkodowana.

- To było jak gra w domino. Prawdopodobnie jeden z samochodów stracił przyczepność i wytrącił z toru jazdy inny pojazd. Na nie zaczęły wpadać kolejne samochody lub kończyły podróż na barierkach estakady - opisuje kom. Michał Rusak, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdyni.
Usuwanie skutków zdarzenia zajęło ok. trzech godzin.

W miejscu zdarzenia droga prowadzi z górki i po lekkim łuku w prawo. Nad ranem w tej części Trójmiasta był przymrozek. Droga była pokryta niewidoczną warstwą lodu.

Ulica Kwiatkowskiego. Korek po karambolu na Estakadzie Kwiatkowskiego. Ulica Kwiatkowskiego. Korek po karambolu na Estakadzie Kwiatkowskiego.
Miasto: sypaliśmy solą przed karambolem

Wielu kierowców po zderzeniu samochodów zwróciło uwagę na niewłaściwie przygotowaną jezdnię, na której znajdowała się gołoledź.

- Ostatnio drogowcy zapowiadali, że są gotowi do zimy. Było głośno, jak to wszyscy są gotowi, kasa w przetargach już rozdana. A tu efekty widać od razu. Kto za to odpowie? Jak zwykle kierowcy - mówi jeden z naszych czytelników.
Gdyńscy urzędnicy zapewniają, że drogowcy wyjechali na drogi już dzień wcześniej. O godzinie 18 na terenie miasta pracowały cztery pługopiaskarki. Po północy firma dbająca o stan dróg przeprowadziła kontrolny objazd m.in. Estakady Kwiatkowskiego, podczas którego stwierdzono dodatnią temperaturę pow. 2,5 st. C i brak opadów. Fakt występowania dodatnich temperatur potwierdzały odczyty ze stacji meteorologicznych Tristar usytuowanych w rejonie Estakady Kwiatkowskiego.

- W kolejnych godzinach, zdaniem urzędników, sytuacja na drogach kontrolowana była przez wykonawcę poprzez monitorowanie dostępnych źródeł informacji, stacji meteorologicznych, kamer Tristar i GDDKiA. Urządzenia te wskazywały temperaturę w granicach 2-3 st. C i niewielki opad deszczu - wyjaśnia Małgorzata Omachel z gdyńskiego magistratu.
Około godz. 5 rano po raz kolejny samochód techniczny kontrolował Estakadę Kwiatkowskiego. W związku ze spadkiem temperatury i niewielkim opadem, w rejon ten skierowana została solarka.

- Pługoposypywarka z solą przejechała w miejscu zdarzenia jeszcze zanim do niego doszło - zapewnia Małgorzata Omachel.
Warto nadmienić, że zjawisko oblodzenia wystąpiło na Estakadzie Kwiatkowskiego na krótkim odcinku drogi, w miejscu, w którym dotychczas nie występowało szczególne zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. W związku z zaistniałą sytuacją wykonawca został zobowiązany do wzmożenia kontroli stanu nawierzchni dróg w terenie.



Usuwanie rozbitych pojazdów z Estakady Kwiatkowskiego. Usuwanie rozbitych pojazdów z Estakady Kwiatkowskiego.
Policja: nie sprawdzamy rodzaju ogumienia

A może do zdarzenia by nie doszło, gdyby kierowcy biorący udział w karambolu mieli wymienione opony na zimowe?

- Tak to jest, jak jeden z drugim na zimowe nie zmieni, bo śniegu nie ma - napisał w komentarzu pod artykułem o karambolu jeden z naszych czytelników.
Policjanci podkreślają, że w sytuacji kolizji lub wypadku nie sprawdzają rodzaju ogumienia, co najwyżej jego stan.

- Nie ma przepisu, z którego moglibyśmy karać za stosowanie niewłaściwego rodzaju opon do pory roku - podkreśla Rusak.
Utrudnienia na Estakadzie Kwiatkowskiego

W dniach 07.11 - 05.12.2016r. w związku z remontem przegubu nastąpi zmiana organizacji ruchu w ciągu Estakady Kwiatkowskiego kierunek ul. Morska na wysokości ul. J. Wiśniewskiego. Zmiany w organizacji ruchu polegać będą na zawężeniu jezdni Estakady Kwiatkowskiego do jednego pasa ruchu.

Miejsca

Opinie (309) 2 zablokowane

  • (72)

    Zimówki poprawiają trakcję na śniegu i w błocie pośniegowym.

    W każdych innych warunkach przewagę mają opony letnie.

    Tyle w temacie opon.

    • 400 65

    • M+S (4)

      skrót na oponie mówi sam za siebie

      • 21 2

      • co to jest M S (2)

        • 2 1

        • przystosowane do błota i śniegu

          • 11 2

        • Mud snow - błoto śnieg

          • 13 2

      • Opona M S nie musi oznaczać opony zimowej/przeznaczonej do warunków zimowych. Oznaczenie to występuje na wszystkich oponach zimowych, ale nie wszystkie opony z tym oznaczeniem to opony zimowe.

        • 11 2

    • (11)

      Dopisz nam, że najlepszym twoim zakupem były nalewki GumKleks z allegro po 89zł sztuka i jesteś na każde warunki gotowy. Może w Wartburgu albo Syrenie Bosto. Mamy dwudziesty pierwszy wiek a gamoni, którzy nie wiedzą, że guma twardnieje poniżej pewnej temperatury. Do pługa i w pole człowieku...

      • 53 28

      • Najlepszym zakupem jest nalewka wiśniowa. Pycha!

        • 73 3

      • miałeś fizykę w szkole? wiesz co to tarcie? (5)

        bo chyba nie zdajesz sobie sprawy że podczas jazdy temperatura opon nie jest taka sama jak otoczenia...

        • 22 9

        • I co z tego? (4)

          Zasadą zmiany opon na zimowe jest temperatura powietrza +8C, gdyż przy tej temperaturze powietrza mieszanka zmienia swoje właściwości. Mieszanka dla opon letnich staje się zbyt twarda i śliska.\
          Przy projektowaniu opon uwzględnia się oczywiście opory tarcia i te +8C jest temperaturą podawana jako temperatura powietrza. Trudno sobie wyobrazić, aby producent podawał na oponie np. rodzaj nawierzchni, wilgotność powietrza, i tp. informacje.

          Pracowałem w Olsztynie w nadzorze produkcji Kormoranów i wiem o co chodzi w tej zabawie.

          • 14 12

          • Wiedza (2)

            To powinieneś również wiedzieć że na lodzie żadna z tych mieszanek nie zdaje egzaminu :P. Ja jechałem tamtędy dokładnie 5:15 i na letnich szerokich oponach około 70kh i poczułem tylko jak delikatnie "mięknie kierownica" doświadczeni kierowcy będą wiedzieli o czym piszę :)

            • 13 15

            • (1)

              Mięknie to ci wacek od pisania tych bzdur.

              • 34 16

              • :P

                Lubię jak małe poirytowane dzieci wypowiadają się w kwestiach o których nie mają pojęcia :). Jak pojeździsz 20 lat to zrozumiesz.

                • 13 14

          • akurat 8? a nie 7?

            A może 6? Czy jednak 6,5?

            • 2 0

      • do "stan umysłu": z czego są wyprodukowane opony zimowe? (2)

        Jako gamoń absolutny dotąd uważałam, że z gumy....

        • 0 11

        • Z gumy to było zrobione to coś, co zawiodło przy twojej produkcji.... (1)

          • 31 4

          • dałem łapkę w górę, ale przecież prezerwatywy są robione z lateksu.

            • 13 1

      • Uh ale cebula poszła

        • 0 0

    • hmm (14)

      czyli przy -15 st. C, na suchym, lepiej hamować będą letnie opony?

      • 41 6

      • tak

        • 28 41

      • Koleś naczyrał się forum posiadaczy Tico

        • 32 7

      • Oczywiście! Na suchym opony letnie zawsze będą lepiej hamować (2)

        dopiero na MOKREJ nawierzchni w okolicach 7*C zimówki będą lepiej hamować i to nie zawsze bo np. dobre Micheliny nadal będa przeważać nad januszowymi Fortunami czy innymi chinczykami

        • 7 39

        • Ale wiesz, że zimówka jest miększa więc w niskich temperaturach gdy letnia traci elastyczność... (1)

          zimówka działa znacznie lepiej? W F1 opony się grzeje czy chłodzi żeby miały lepszą przyczepność?

          • 16 5

          • No i tym F1 blysnoles...

            Co tutaj ma w normalnych warunkach F1? Slicki to nie reguralna opona.
            Jesli twoje auto stoi na -10 to opona letnia stwardnieje bo nie posiada krzemionki.
            Ale jesli przy tych -10 zaczniesz jechac np na trasie te 50-km/h to w pare minut opona osiagnie temp prawie dodatnia na skutek tarcia.
            Jazda po drodze gdzie znajduje sie czynnik chlodzacy taki jak -snieg ,woda ,bloto posniegowe pozwalaja dopiero na odpowiednie chlodzenie opony i wtedy wlanie zimowka ma przewage!!!!
            Na suchym letnia wygrywa prawie w kazdej konkurencji.....
            Polecam testy opon przeprowadzanych w Anglii przez angielskie czasopisma,gdzie zimowek malo kto uzywa a temperatuty oscyluja kolo zera stopni podczas zimy.
            Zimowka zda egzamin tlko na sniegu i blocie posniegowym ,blocie ,glebokiej wodzie.Rszta teorii to pic na wode fotomontaz dla naiwnych.

            • 6 7

      • opona (6)

        Jak długo opona ma -15 podczas jazdy?

        • 9 2

        • (5)

          W warunkach bojowych sinus osiąga wartości przekraczające 1, więc opona zgodnie ze wzorem x * sin(alfa) osiągnie wyższą temperaturę po przejechaniu znacznej odległości. To mówię ja, matematyk ale nie kierowca.

          • 6 8

          • W warunkach bojowych, to najlepsze sa drewniane koła uzbrojone w stalowe obręcze ! (2)

            Tak twierdzi Antoni i ja mu wierzę, bo się chłop zna ! Poza tym, rano przed wyjazdem do roboty nie mam czasu na dokonywanie obliczeń matematycznych - sinusów, tangensów i innych całek i zastanawiać się, jakie dzisiaj oponki założyć (czerwone, czy może różowe) !

            • 16 4

            • polecam arcy-cotangensa :D

              • 3 0

            • Polecam rozowe na codzien i od swieta.

              • 3 0

          • (1)

            Sinus nigdy nie osiągnie wartości większej od 1, nawet w najgorszych warunkach bojowych.

            • 1 3

            • oczywiście, że osiągnie

              podobnie jak kąt prosty nad wodą wynosi 100 stopni

              • 2 0

      • Oczywiście

        Oczywiście że tak

        • 1 0

      • Przy -15 letnie gumy stają się sztywne jak narty i płyną, a nie hamują.

        • 5 3

    • (12)

      ciekawa teza .
      ja twierdzę że przy temperaturze około 0-5 stopni ( o minusach nie wspomnę) w każdych warunkach przewagę maja opony zimowe a im niższa temperatura i większa prędkość tym większa przewaga opon zimowych. Oczywiście nie należy porównywać 15 leniej łysej opony zimowej i nowej opony letniej.

      • 26 14

      • no to się mylisz

        • 15 19

      • (10)

        Niemcy robili testy (Auto Bild Allrad oraz Spiegel) wiele lat temu które pokazały że jest opony zimowe wydłużają drogę hamowania niezależnie od temperatury w suchych i mokrych warunkach. Zimówki są kepsze są na śniegu i błocie pośniegowym. Na lodzie żadna opona nie działa.

        • 28 11

        • Zimówki wydłużają..... ok. (8)

          A letnie na mrozie o ile wydłużają? Hamują lepiej czy gorzej niż zimówka w tych samych warunkach?

          • 15 1

          • (6)

            Można zgadywać ale myślę że na suchym letnia ma lepsze hamowanie. Ma większą przyczepność, temperaturę, powierzchnię...

            • 8 4

            • Jak lepszą przyczepność, jak letnie opony są z mieszanki, która podczas mrozu staje się twarda, a opona sztwyna. (1)

              Więc jak sztywna letnia opona ma mieć większą przyczepność na drodze?

              • 7 4

              • Opona letnia z natury jest twarda i tak właśnie jest projektowana, temperatura nie ma znaczącego wpływu na jej zachowanie, bo nie osiągamy zimą zera absolutnego ;) Do tego ma większą powierzchnię styku przez węższe kanaliki do odprowadzania wody.

                • 1 1

            • Więc nie zgaduj i nie pisz bzdur (3)

              Opony zimowe mają więcej lameli, których brzegi służą właśnie do zwiększenia przyczepności. Tak samo jak narciarze - kiedy chcą jechać szybciej, starają się zwiększyć powierzchnię styku ze śniegiem, a kiedy hamują to używają kantów nart.

              • 2 7

              • No więc zgaduję jak to jest w mrozie. Bo lamele na zimowych wydłużają hamowanie w plusowych temperaturach.

                • 0 0

              • (1)

                Zimą lepiej generalnie jeździć na zimowych a kwestia czy zachowania letnich na suchym mrozie to ciekawe zagadnienie.

                • 0 0

              • zamiast dyskusji - poprostu trzeba zwolnić i zacząć przewidywać. I tyle

                • 2 0

          • Wy serio aż tak głupi jesteście? Mieszanka opony zimowej nie twardnieje w takim stopniu jak mieszanka letnia w niskiej temperaturze, niska temperatura utrzymuje się poprzez czynnik chłodzący, którym jest błoto pośniegowe. Dodatkowo opony zimowe lepiej odprowadzają to błoto pośniegowe, które ma wyższą gęstość.
            Ktoś tam nawiązał do F1, ale nie tylko w F1 grzeje się opony, a robi się to po to by mieszanka zmiękła co zapewni występowanie dodatkowego tarcia.
            Zwróćcie uwagę, że bolidy F1 jadące za wozem technicznym często jeżdżą zygzakiem, jak myślicie dlaczego?. To samo tyczy się motocyklistów, często przez pewnie czas od rozpoczęcia jazdy, jeżdżą oni zygzakiem po pasie, rozgrzewając tym samym oponę przez zwiększenie tarcia oraz powierzchni styku opony z nawierzchnią.

            A na lodzie to czy masz chińską, wietnamską, czy polską oponę, nic wam to nie da, bo współczynnik tarcia tak czy siak jest bardzo niski, to i tak jest mało znacząca wartość w stosunku do ok 2 ton samochodu jadącego 50km/h.

            A na suchym, opona letnia szybciej się rozgrzeje niż opona zimowa. Czyli lepszą przyczepność do podłoża będzie miała, poprzez zwiększoną powierzchnię styku.

            • 4 0

        • A opona z kolcami ?

          • 0 1

    • (2)

      Dokladnie zimowe opony tylko na breje posniegowa

      • 10 9

      • (1)

        To zakładaj sobie co rano odpowiednio do pogody;)

        • 9 2

        • Trza mieć dwie fury po prostu.
          Jedna na zime druga na lato,
          z odpowiednimi oponami oczywiscie.

          • 0 0

    • a w kałuży które opony są lepsze ??

      Nie zimowe ?

      • 4 8

    • (6)

      najbardziej przykre jest to ze 80% osob zgadza sie z ta opinia

      i potem karambole

      • 10 9

      • i tu cię zaskoczę (5)

        bo akurat w przypadku lodu największą efektywność hamownia miałyby 'łyse' opony tzw. slicki

        • 6 7

        • Nie (1)

          Opony z miękkiej mieszanki gumy, czyli zimowe.

          • 8 8

          • W przypadku lodu tylko kolce , a zimowe tak samo jak letnie suną jak narty.

            • 0 0

        • sprawdzone , osobiście ;-) (1)

          mała prośba do dziewczyn które dzielnie jeżdżą na rowerze w tej porze jesień zima
          Proszę spuścić powietrze z przedniej ! i w miarę możliwości tylnej opony
          (chociaż wiele z Pań już tak ma ale są zawodniczki które cały czas stawiają na prędkość )
          I poprosić męża chłopaka żeby założył -starą wytartą i jak najgrubszą - gumę na przednie koło
          Żeby się kleiła do gołoledzi jak przyklejona guma balonowa do chodnika
          wszystkiego dobrego ;-)
          ( ps a jak to nie pomoże to proszę całkowicie odłączyć przedni hamulec od klamki . nie wolno hamować przednim hamulcem . przednie koło się położy )

          • 10 2

          • Na gołoledź tylko opony kolcowane coś dadzą, a i tak nie każdy model. Może jeszcze Top Contact Winter II od Continentala dałaby radę, bo ponoć nieźle się zachowuje mimo braku kolców, ale nie miałem okazji testować.

            Na matowy lód lub lodowaciejący śnieg zwykłe opony powinny dać radę.
            Wyślizgany śnieg, to inna historia i tu raczej ciężko bez kolców, chyba że mały kawałek i przeleci się bez manewrów.

            Pozbawianie się hamulca jest głupie. Trzeba się nauczyć go używać, a nie pozbawiać.
            Nie ma różnicy czy zablokujesz przód czy tył, albo jest na tyle przyczepnie, że po puszczeniu hamulca odzyskujesz kontrolę, albo na tyle ślisko, że i tak się wywalisz.

            • 0 0

        • I tu cię też zaskoczę

          Jedyne opony na lód to - zabronione w Polsce - kolcowane.
          Jak nie stać cię na wyjazd na Rajd Monte Carlo, to bliżej masz do Szwecji i Finlandii.

          • 1 1

    • Nic ci nie mówi, ze zrobione są z innej mieszanki gumy. (4)

      Opony zimowe w niższych temperaturach nie twardnieją jak letnie przystosowane do wysokich temperatur, stąd mają lepszą przyczepność nawet jak nie ma śniegu.

      Tacy jak ty i tobie podobni z takimi teoriami są zakałami na drodze.

      Tyle w temacie opon.

      • 17 13

      • Tia, zwłaszcza 5-6 letnie zimówki (1)

        Mieszanka dawno już stwardniała, kompletnie inna niż w nowej oponie, która brała udział w teście.

        Wierzący w magię zimowych opon, podczas gdy na jezdni jest szklanka i pomóc może jedynie wyobraźnia, zmniejszona prędkość i zwiększony odstęp, są zakałami i powodują wypadki.

        Tyle w temacie opon.

        • 17 4

        • nokaut

          • 5 1

      • Nie pisz juz swoich teorii wiecej... (1)

        Pojezdzij troche ,,tak z 10-15 lat w roznych warunkach nierozklekotanym zawieszeniem i doswiadczysz zalety letniej w zime na suchej nawierzchni.
        Jak nie ma sniegu to zimowke mozesz sobie w d. wsadzic .Proponuje zwykly test na suchym przy zerowej temp.
        Ustaw sie z kims rownolegle i depnijcie mocno ...zobaczysz ze letnia cie odstawi na metry.A wiesz dlaczego?Bo sie nagrzeje i przylgnie do asfaltu bardziej niz powiginane wysokie lamele zimowki.

        • 5 0

        • no ok ale co, wdrodze zmianeić na zimowe jak śnieg sypnie? poprostu zimówki i noga zgazu, włączyć myślenie i tyle

          • 0 0

    • Bzdura kompletna. Na lodzie też lepiej sprawują się zimówki -tyle w temacie.

      • 2 8

    • Jak nie wiesz, to nie gadaj głupot.
      Letnie przegrywają z oponami zimowymi już poniżej 7stopni C, ponieważ są zrobione z innej miększej mieszanki gumy, która pod wpływem niskich temperatur nie twardnieją tak jak letnie.

      • 5 7

    • Ale ludziom piora mozgo!!!@

      Jezdze tam tyle razy dziennie ze znam ten łuk lepiej niz ksiadz swoja tace...
      Jest on pelen nierówności, auta zjeżdżają z Kwiatkowskiego na estakade i......rura! Dluga falda podrzuca tam kazde auto wjezdzajace na lewy pas.
      Z rana tam zawsze kazdy zapiepsza az furczy .wiec przy delikatnej nawet slizgawicy nie trudno wyleciec.
      Po drugie -nagonka wulkanizatorow i madrych innaczej trwa.
      Ludzie-pamietajcie,zadna zimowka nigdy kiedy nie ma sniegu nie jest lepsza od letniej!
      Na suchej nawierzchni lub oblodzonej obydwie hamuja tak samo.
      Trzymanie na luku i przyspieszenie oraz opory toczenia sa po stronie letniej opony.
      Sytucja zmienia sie drastycznie jesli spadnie snieg.Wtedy letnia nie ma szans.
      Innymi słowy w dzisiejszych warunkach nie ma znaczenia jakie opony mieli kierowcy.

      • 16 5

    • 18 samochodów

      Pozdrawiam Pana z fiata punto który o 5.00 wpadł w poślizg i wbił się w barierki na estqkadzie, dzięki czemu mogłem zareagować i ocalić swoje auto :)

      • 8 0

    • co za bzdura (3)

      poniżej +6st. opony letnie robią się za twarde

      • 3 6

      • Otóż nie

        • 2 0

      • No i co z tego jelopie ze krzemionka powoduje twardnienie opony? (1)

        Czy ci tak ciezko zrozumiec fakt ze na suchej nawierzchni nawet przy temperaturze +2-3 stopnie letnia opona lepiej trzyma i chamuje?(bylo juz wiele testow nt.) Zimowka jest elastyczna co pozwala jej sie wgryzac w snieg! Nie w asfalt czy lod!!!
        Na lodzie z kolei ratuja cie tylko kolce ....Letnia i zimowa na lodzie wypadaja tak samo!!!

        • 3 0

        • No dobrze, to ile mamy dni w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia kiedy jest "sucha" nawierzchnia?

          • 1 1

    • (2)

      Ludzie co to za bzdury.

      Zimówka spisuje sie lepiej w śniegu i błocie pośligowym, bo ma inny rodzaj bieżnika. To po 1

      Po 2 zimówka w temperaturze poniżej 7 stopni zaczyna mieć przewagę na oponą letnią. Tutaj chodzi o rodzaj mieszanki gumy z której jest wyprodukawana. Tak samo w lato opona zimowa drastycznie traci swoje właściwości gdyż została wyprodukowana do jazdy w niski temp.

      • 9 2

      • Pitolisz trzy po trzy

        Ja tam w moim tedeju na czipie z podwójnym wydechem (moim i samochodu) damy radę na naszych slickach i to na każdej nawierzchni, nawet w górach.

        • 0 0

      • a ja jeżdzę

        na zimówkach cały rok, trochę hałasują ale gdy latem zakopie się w piachu lub błocie to szybko z tego wychodzę, z letnimi w takiej sytuacji nie było mi wesoło

        • 1 2

  • I dobrze im tak! (2)

    Sami się zablokowali!

    • 33 99

    • Była tak posypana jak sprawnie jest remontowana.

      • 4 0

    • wyjdź na dwór, pobiegaj...

      może w końcu dotlenisz mózg

      • 2 1

  • zapewnieją: piaskarka przejechała (15)

    może i tak, ale czy sypała sól??

    • 199 16

    • (6)

      Przecież wyżej pisze jest napisane że sypali. Czytasz?

      • 3 14

      • (1)

        jakby sypali nie byłoby lodu,

        • 17 2

        • Może zamiast soli rozsypywali kostki lodu?

          • 10 0

      • jaceny

        Ale piaskarka sypie piaskiem. Solniczka solą..

        • 10 0

      • A co mieli powiedzieć?

        Przecież nikt kto nie chce stracić pracy/ premii czy być pociągnięty do odpowiedzialności za niedopełnienie obowiązku się nie przyzna. Czy ktoś jest w stanie udowodnić ze nie posypali? Raczej nie, wiec sprawa jest prosta - sypali.

        • 22 0

      • ta jeździły ale po ich parkingu

        Piaskarka po estakadzie jechała w stronę Obłuża o 6.15 a na Pustkch Cisowskich na moście nad obwodnicą też sypali bo był lód bajki dzieciom a drogowcy zaspali taka prawda

        • 3 0

      • sypali? bo jakieś babsko tak powiedziało?

        wg mnie NIE sypali, a będą teraz upierać się, że sypali, by nikomu nie przyszło do głowy wystąpić o odszkodowanie do zarządcy drogi - po to te zapewnienia - które wg mnie są kłamstwem. Monitoring można sprawdzić, ale raczej nie pomoże w kwestii czy sól się sypała.

        • 0 0

    • Piaskarki maja oprócz GPS'a nadajnik informujący czy jest łączone urzadzenie do rozsypywania.

      • 3 4

    • (1)

      a może policja powinna sprawdzić poza stanem technicznym ogumienia stan techniczny drogi, czy faktycznie była tam sól.

      • 12 0

      • Jak?

        Polizać mają? ;>

        • 0 4

    • aoaoao

      a moim zdaniem caly dzien nei przejechala ani 1 piaskarka i nic nie jest posypane do teraz czyli do godz. 19.00. oszczednosci kochani!

      • 2 0

    • Jak sama nazwa wskazuje piaskarka sypie piasek, a nie sól

      • 0 2

    • Ściema jak nic

      Co ta Pani tutaj za bzdury opowiada jechałem łacznica od ulicy Kontenerowej do Obłuża Centrum i tam była taka szklanka ze przy predkości 10km/h koła buksowały w miejscu a to byla godzina 6.25 wiec predkość predkościa a to ze nie sypali ylo widać gołym okiem

      • 5 0

    • egon po twoim komentarzu i poniżej bym cie zutylizować

      • 0 0

    • Ściema...

      Piaskarki od 5 nie jeździły byłem w rejonie glupot niech nie gadają.

      • 0 0

  • Cóż mozna rzec... (1)

    Noga z gazu! PIATECZEK!

    • 85 7

    • Ajax dał łapke w dół.

      Wiadomo.

      • 1 2

  • slyszalem (3)

    Slyszalem ze drogowcy maja zaskoczyc zime w tym roku :-)

    • 104 7

    • Zaskakiwali w poprzednich 3 latach

      i zima nie przyszła

      • 8 0

    • Ale zima ich w tym roku nie zaskoczyła.

      Za to jesień...owszem ;)

      • 2 0

    • sypali sól??

      • 0 0

  • A co mają powiedzieć? Że nie sypali? Panie Maćku cały czas sypiemy

    • 122 7

  • mądrale (11)

    a co dają opony zimowe jak na jezdni jest lód ??

    • 191 27

    • Trochę da ;) (1)

      spróbuj na letnich pojechać na taką gołoledź, mimo wszystko jest różnica

      • 13 18

      • W samopoczuciu na pewno, taki efekt placebo.

        • 26 4

    • z doświadczenia

      Z doświadczenia powiem że kiedyś przerabiałem temat jeżdżenia letnimi oponami w zimę. Zmieniłem zdanie od tego czasu gdy musiałem się włączyć na skrzyżowanie będąc na wjeździe trochę pod górkę, z baaardzo wielkimi problemami udało mi się wjechać pod górkę i włączyć do ruchu. Koła piłowały zmarzniętą powierzchnię nawet jak bardzo powoli próbowałem ruszyć. Tego samego dnia jeszcze wymieniłem opony na zimowe i bez żadnych problemów udało się w tym miejscu wjeżdżać. Zimówki robią znaczną różnicę przy temperaturach poniżej 5 stopni

      • 12 2

    • nic nie dają (7)

      1 Na zimę zakładajmy opony o mniejszej średnic/profilu np z 205/55/16 przejdźmy na 185/65/15 ( czym mniejszy styk powierzchni opony z podłożem śliskim tym bezpieczniej.

      2 Opona oznaczona symbolem M + S nigdy niebyła badana/testowana jeśli chodzi o drogę hamowania na jakiejkolwiek nawierzchni. oznaczenie M+S zostało uregulowane przez UE tylko i wyłącznie po to aby aby klient wiedział że ma do czynienia z oponą z innej mieszanki gumy. (jeżeli opona letnia twardnieje w temp poniżej 7st to racjonalnym byłaby jazda na zimówkach cały rok) kiedyś tak było i nikt nie płakał jedne opony cały rok.

      3 Przebadana opona do warunków zimowych (śnieg i błoto pośniegowe) to opona oznaczona 3PMSF. Ale raczej nikt na takich nie jeździ, bo niewiele osób wie o takich oponach, a i cena swoje robi.

      4 Więcej wyobrazni na drodze na pewno też się przyda

      • 3 8

      • ale się uśmiałem (6)

        z tego, "czym mniejszy styk powierzchni opony z podłożem śliskim tym bezpieczniej." Człowieku ! to teraz wytłumacz dlaczego na lodzie jeżdzi się na łyżwach a nie na nartach ? Jest dokładnie odwrotnie. Czym mniejsza powierzchnia opony tym nacisk na cm2 jest większy i przez to poślizg jest większy, bo lód się szybko roztapia pod tym ciężarem a chyba nam na poślizgu nie zależy ?

        • 9 1

        • (5)

          Czym mniejsza powierzchnia opony tym nacisk na cm2 jest większy. A co za tym idzie zwieksza się siła tarcia. Wieksza siła siła tarcia = lepsza przyczepność. Jak takiś cwany to podpowiem tylko że szybciej ze stoku zjedziemy na nartach/snowboardzie niż w butach.

          • 3 4

          • owszem (4)

            może zwiększa się tarcie ale w normalnych warunkach ale nie na lodzie. Pod ciśnieniem lód się roztapia i jedziemy po cienkiej warstwie wody. Poza tym letnia opona jest za twarda w niskich temperaturach. Przykład: szybciej się pośliznie koło wozu z metalową obręczą niż ogumione i to nie tylko z tego powodu, że posiada bieżnik.. Czyli nadal twierdzę, że lepsza jest szeroka i zimowa opona i w dodatku nie napompowana przesadnie.

            • 5 1

            • (1)

              Szeroka opona a co za tym idzie o niższych ściankach/bokach. Nigdy na śniegu nie bedzię lepsza od opony wysokiej/wąskiej-opona taka jest bardziej elastyczna przy pokonywaniu np. Nierównej drogi z ubitym śniegiem, podczas gdy opona szeroka prawdopodobnie straci przyczepność ponieważ niski profil nie zapewni jej odpowiedniej amortyzacji. opony Oznaczone M+S to nic innego jak opona letnia z homologacją zimową dlatego tak ważnym jest wybieranie opon o podwyższonym współczynniku elastyczności w warunkach zimowych. 19calowe koło z niskim profilem napewno w zimę nie będzie rozwiązaniem skuteczniejszym od koła 15calowego . W łyżwach łatwiej na lodzie podjechać pod górkę niź w nartach.

              • 0 3

              • Już skończ się ośmieszać pajacu

                • 1 0

            • dokładnie

              kiedyś kierowcy zawodowi na zimę zmniejszali ciśnienie w oponach żeby lepiej hamowały, oczywiście z rozsądkiem

              • 1 2

            • baran jestes i tyle w temacie

              • 0 0

  • Droga była zła. Opony też były złe. Pogoda zła. (6)

    A odstęp od poprzedzającego samochodu był dobry?

    • 222 5

    • w Polsce większość kierowców nie zachowuje bezpiecznej odległości

      • 38 0

    • I to jest własnie najlepszy komentarz!!! (1)

      • 30 0

      • ludzie wiecej dystansu do świata i samochodu poprzedzającego!

        • 19 0

    • Zachowali prawidłowy odstęp -1 m od poprzedzającego pojazdu. Wszystko zgodnie z ISO 9001.

      • 21 3

    • otóż to (1)

      ja dzis jechalam za autami nawet i 10 m a jak obserwowalam w lusterku auta za mna, to wiele bylo tuż za mną. zaloze sie ze polowa z nich miala opony jeszcze letnie.

      • 2 2

      • a może na slickach jechali?

        • 2 0

  • winni kierowcy w pośpiechu (2)

    Wiadomo rano każdy się spieszy ,w większości pewnie na letnich oponach.swoją drogą to na lód tyko kolce :)

    • 54 13

    • (1)

      Zawsze musi być trochę dzwonów żeby się ludziom przypomniało że to już zima idzie, że może być ślisko. Bez dzwona nie zauważą.

      • 3 2

      • Dzwon :(

        Masz rację, rok temu o tej porze miałem wypadek nauczka na całe życie..

        • 3 2

  • Zimowe opony (15)

    Jaka zimowa opona pomoże nam na lodzie? Wg mnie żadna. Co na to specjaliści?

    • 181 17

    • bullshit (3)

      • 0 10

      • (2)

        Czy tramwaje mają już założone zimowe opony?

        • 12 3

        • ale ale załozyły zimowe szyny

          • 4 2

        • Tramwaj na estakadzie ma.

          • 1 2

    • opony

      NOKIAN

      • 1 4

    • Opona która jest w Polsce nielegalna (3)

      Czyli? Opona z krótkimi kolcami - taka jak jest dozwolona w Szwecji czy Norwegii. Nie ma co się spodziewać rewelacji ale na pewno sprawdzi się lepiej niż zwykła "zimówka". Niestety muszę również zasmucić "fachowców" - opona zimowa będzie lepsza od letniej tylko na śniegu i błocie pośniegowym. W każdych innych warunkach wygrywa letnia. Jak ktoś nie wierzy, to trudno... I pisze to jako osoba, która ma już opony zimowe założone i jest zwolennikiem obowiązku posiadania opon zimowych w zimę!

      • 12 1

      • (1)

        jeszcze zalezy na jakich oponach sie jezdzi, ja mam na zime nowiutkie nokiany z etykietą AA, od 4 dni zalozone na drugi sezon i musze powiedziec, ze pare razy musialem ostrzej przyhamowac i samochod stawał dęba prawie. zreszta letnie tez mam nowe tylko, ze dunlopki sporty etykieta CA (A na hamownie na mokrym) i tez nie moge nic powiedziec zlego o nich :) nie raz mnie uratowały z tarapatów, a poza tym trzymaja sie drogi jak przyklejone.

        zwykle zmieniam opony na zimowe jak juz jest te 7 stopni i jak przy ruszaniu zaczynają tracic przyczepnosc (w sensie te systemy durne sie wlaczaja jak dynamicznie ruszysz, jak jest dobra przyczepnosc to tego nie ma). niestety na zimowych jest to samo (widocznie mokro to slisko i nic nie poradzisz)

        • 0 4

        • nie każdego stać na takie fanaberie i kupowanie opon co roku. spadaj

          • 2 0

      • a lańcuchy?

        • 1 1

    • Nokian z kolcami pomaga sprawdzone

      Jezdzilem na nich po lodzie wodzie szutrach betonie asfalcie i nigdy nie było poslizgu. Fakt mocny hałas jest i powyzej 160 nie da sie jechac ale do 160 ok.

      • 3 4

    • Żadna opona nie pomoże nam na lodzie. (1)

      • 6 4

      • Konczyc te wypociny nieumyślnie cie jeździć !;!!! Tylko zap...acie do pracy o z pracy pelna kita i chamulec bez wyobraźni nie przewidują ze może byc oblodzone.Cieniasy z prawkoem kupionym za kury.

        • 3 1

    • Z tymi

      oponami zimowymi to już dostają pier...lca one są dobre jedynie na snieg !!!!!

      • 2 0

    • jestem ekspertem (1)

      proszę o zadawanie pytań

      • 0 0

      • golo

        Panie ekspercie

        Ale dlaczego...

        Proszę o odpowiedź

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane